סובלת מכאבי ראש מתמשכים שמסרבים להרפות בזמן ההיריון? כאבים אלו עלולים להיתפס כקלים למי שצופה בך מהצד, אך הם עלולים להיות מטרד לא קטן שמוריד מהאושר וההתרגשות שמזמנת התקופה החדשה הזו. רגע לפני שאת מושיטה יד למשככי הכאבים שמטפלים בסימפטום אך לא בבעיה – בואי ננסה להבין מהו השורש שלה ואיך לטפל בה בדרך טבעית ובטוחה יותר.

ממה נגרם כאב ראש בהיריון?

כאבי ראש יכולים להופיע בכל שלב בהיריון, אך הם נפוצים בעיקר בשליש הראשון והשלישי.

כאבי ראש בתחילת הריון

בשליש הראשון הם נגרמים במקרים רבים בשל שינויים הורמונליים בגוף וכן כתוצאה מעלייה בנפח הדם בזמן ההיריון, שני שינויים אלו עלולים להוביל לעליה בשכיחות כאבי ראש.

שינויים נוספים שנחשבים נפוצים בתקופה זו ומשפיעים על הכאב כוללים בין היתר: מחסור בשעות שינה ומחסור בשינה רצופה ועמוקה, ירידה ברמת הסוכר בדם, לחץ דם גבוה, התייבשות, תופעות לוואי של גמילה מקפאין ולחץ מתמשך.

כאבי ראש בשליש השלישי

בשליש השלישי של ההיריון, כאבי הראש עלולים להיגרם מעלייה בעומסים מכניים כתוצאה משינויים ביציבה ומתוספת המשקל של ההיריון. שינויים ביציבה ובחלוקת העומסים עלולים ליצור תגובת שרשרת שמשפיעה על היבטים שונים בבריאות ובתפקוד האישה.

בשלב הזה של ההיריון, הכאבים עלולים להיגרם גם כתוצאה מעלייה בלחץ הדם בהריון (6-8%). חשוב לציין שמצב זה מחייב בדיקה מקדימה משום שעלייה בלחץ הדם (לצד עלייה בחלבון בשתן) אצל כ-5-8% מהנשים עלולה להיות סימפטום מקדים של קדם רעלת היריון (Preeclampsia).

במקרים מסוימים נשים שחוו כאבי ראש לפני ההיריון, עלולות לחוות אפילו ירידה בתדירות כאבי הראש, אך חלקן יחוו את אותה הכמות ואף עליה בתדירות כאבי הראש. אל חשש, יש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להקל על המצב.

איך מטפלים בכאבי ראש בהיריון?

בהיריון, רוב הנשים יעדיפו להתרחק מהסיכונים של משככי הכאבים, ולכן זוהי הזדמנות טובה לנסות למצוא דרכים טבעיות יותר להקל על התחושות הלא נעימות והסבל המיותר ולטפל בשורש הבעיה. חשוב שלא נשכח שכאב ראש הוא לא סימן למחסור באספירין. לכן, כדי לטפל בבעיה עצמה ישנם כמה דברים שאפשר לעשות:

an ounce of prevention"

"is worth a pound of cure

"גרם של מניעה מחליף קילו של תרופות"

בשלב הראשון ננסה למנוע את הופעת כאב הראש ובמקרים מסוימים אפילו למנוע אותו לחלוטין בעזרת הטיפים הבאים:

אכילה מאוזנת – מצב של רעב או צמא מתמשך מעורר תגובת סטרס בגוף. לכן, כדי לשמור על רמת סוכר מאוזנת, מומלץ לפזר את הארוחות לאורך היום, לאכול בשעות קבועות ולא לשכוח לשתות כמות מספקת של מים לאורך היום. מומלץ להתחיל את היום עם ארוחת בוקר ולשלב בה כמויות מאוזנות של שומנים, חלבונים, פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים המאריכים את תחושת השובע ומאזנים את רמת הסוכר בדם. חשוב לזכור שהמלצות אלו הן כלל אצבע. לא כל האנשים זהים וכדי להגיע לתוצאות מקסימליות מומלץ לדייק את ההמלצות מאדם לאדם בעזרת איש מקצוע.

מנוחה – כשכאבי הראש מתגברים, ייתכן שהגוף מאותת שדרושה לו מנוחה. ניתן בהחלט לסייע לגוף לנוח, להשתחרר ולהירגע באמצעות עמעום האורות, מקלחת חמה ושינה טובה ועמוקה של 7 עד 8 שעות ככל שמתאפשר. במקרים שבהם לא מתאפשר לך לישון מספיק במהלך הלילה, מומלץ לשלב במהלך היום גם שנת צהריים או אפילו הפסקות שינה קלות במהלך היום (Power naps). כמו כן, ניתן להרגיע את הגוף בעזרת עיסוי קל של חגורת הכתפיים, הראש והגב העליון. עם זאת, מומלץ שעיסוי הצוואר יתבצע רק על ידי אדם מיומן כדי למנוע נזק אפשרי.

פעילות גופנית קלה –  תרגילי תנועתיות, נשימות והרפיה יעילים ביותר להפגת מתחים ולשמירה על בריאות הגוף לאורך זמן. ניתן גם להיעזר במדריך בעל רקע בתרגול של נשים בהריון ובשיפור היציבה. אם את לא יכולה לבצע פעילות מאומצת, גם הליכה קלה יכולה בהחלט לסייע לשפר את בריאות הגוף ולהתגבר על כאבים.

הימנעות מטריגרים שמעלים את הסיכון לכאבי ראש – יין אדום ואלכוהול (שבכל מקרה לא מומלץ בהריון), גבינה צהובה, יוגורט, שמנת חמוצה, בשר משומר ושוקולד.

העצות האלו יעזרו לך להשיג הקלה מסוימת בכאבים. עם זאת, חשוב לזכור שכל גוף יגיב אליהן בצורה שונה. לכן, במידה ואין הקלה מלאה או אפילו אם מורגשת החמרה, מומלץ למצוא את הנוסחה שתאתר את שורש הבעיה ותטפל בה ביעילות, כדאי להיוועץ במומחה שיוכל למצוא את האסטרטגיה האידאלית בעבורך.

טיפול טבעי בכאבי ראש באמצעות הרפואה הסינית

לפי התפיסה הסינית, המצב הפיזי והנפשי של האם הוא בעל השפעה ישירה על העובר ולכן בעל חשיבות גבוהה במיוחד בתקופה זו.

בספרות הסינית מבחינים בין יותר מ-11 סוגים שונים של מקורות לכאב ראש המוגדרים על פי מיקום והתנהגות הכאב. לכל אחד מהסוגים האלה קיים טיפול ייעודי. כחלק מהטיפול בכאבי ראש מתמשכים, נבחן מבחינה מכנית את כל השרשרת התנועתית שמשפיעה על תחושת הכאב – לרבות השינויים ביציבה, במתח בכתפיים, בעיות גב או צוואר תפוס.

גם אם חוסר האיזון נובע מרקע מכני (שריר שלד) או מרקע מערכתי, דוגמת כאבי ראש המושפעים מסינוסים, לחץ דם, סטרס או עומס על השרירים, נתאים לאחר האבחון טיפול מלא הכולל דיקור סיני, צמחי מרפא, גיבוש תפריט מאוזן יותר ואימוץ הרגלים חיוביים לאורח חיים בריא. טיפולים אלו נמצאו יעילים גם במחקרים קליניים ככלי להפחתת כאבי הראש בטווח הארוך.

גישת הטיפול היא בטוחה ואינה כרוכה בסיכונים מיותרים או בכאב. הטיפול נעשה בסביבה נעימה ומתוך שאיפה להגיע לשורש הבעיה ולהחזיר את הגוף לתפקוד תקין במהירות האפשרית – ללא תלות בתרופות או בטיפולים מורכבים יותר.

עידן לוי הוא מטפל ברפואה סינית, מדריך יציבה וכושר בכיר העוסק בטיפול בכאב כרוני, פציעות אורתופדיות ובעיות תפקודיות באמצעות דיקור, שיקום תנועה ואורח חיים מתקן. הוא רכש ניסיון נרחב כאחראי על מחלקת הדיקור וחבר צוות במספר מכוני פיזיותרפיה מובילים. הוא בוגר המגמה לרפואה סינית בקמפוס ברושים – אוניברסיטת תל אביב. השלים מסלול סטאז' קליני במרכז הרפואי אסף הרופא ובוגר לימודי המשך בתחום טיפול בנשים בהריון ולידה.

רוצה להיפטר מכאבי הראש אחת ולתמיד? פני אלינו עוד היום להתאמת טיפול טבעי, יעיל ומיטיב שיהפוך את התקופה המרגשת בחייך גם לבריאה ונעימה יותר.

 

כאבי ראש בהריון: גישת טיפול טבעית ובטוחה
5 (100%) 5 vote[s]

יש לך שאלה?

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

פנייתך התקבלה
נחזור אליך בהקדם!