סובלת מכאבי גב מתמשכים במהלך ההיריון? את ממש לא לבד. על פי ההערכות, כ-50 אחוזים מהנשים ההרות עלולות לסבול מהתופעה שמשפיעה רבות על איכות החיים והמצב הנפשי בתקופה זו. החדשות הטובות הן שזו בעיה שבהחלט ניתן להקל עליה משמעותית אם מבינים מה המקור שלה.

למה הגב כואב בהריון?

כאבי גב בהריון הם תופעה נפוצה מאוד ולא בכדי. בזמן ההיריון, גוף האישה עובר שינויים פיזיים, מכנים והורמונליים בנוסף לעלייה במשקל. שינויים אלו מוסיפים לעומסים שהגוף מורגל אליהם וגורמים לירידה ביכולתו של הגוף לייצב את עצמו. הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי גב בהיריון כוללות בין היתר:

שינויים הורמונליים – במהלך ההיריון, הגוף מגביר את הייצור של ההורמון "רלקסין" שמגיע בתקופה זו לרמה הגבוהה ביותר. הורמון זה גורם להרפיית רצועות, שרירים ורקמות חיבור, במטרה כללית להכין את הגוף ללידה. בעוד שמטרת השינוי היא לעזור לאישה ולאפשר לידה קלה יותר באמצעות הרפייה ספציפית של אזור האגן, הוא משפיע על כל השרירים בגוף וגורם לאישה להיות גמישה יותר. עודף גמישות ותנועתיות מגיעים על חשבון יציבות, ובזמן ההיריון קיים סיכון מוגבר לגמישות יתר, לפריקות (בזמן מתיחות) וכן לעומס מוגבר על שרירים ומפרקים שעלול להוביל לכאב במקרים מסוימים.

ירידה בתפקוד של שרירי הבטן – לשרירי הבטן יש תפקיד חשוב לתנועה ולתמיכה בגב. בזמן ההיריון ישנה התארכות יחסית של שרירי הבטן ותיתכן היחלשות שלהם. מצב זה עלול להיות בעייתי, במיוחד אם מראש היו לאישה שרירי בטן חלשים לפני ההיריון או במידה והיא העלתה במשקל יותר מהממוצע במהלך ההיריון.

שינויים ביציבה ובמרכז הכובד של הגוף – בהיריון, מרכז הכובד משתנה והגוף מתחיל לפתח נטייה לפנים ככל שהעובר גדל. שינויים אלו עלולים לגרום למספר מצבים:

  • עליה בעומס על הגב התחתון – המשקל ש"הולך קדימה" על ידי הבטן ההריונית מושך את האגן לפנים ועלול לשנות את עקומת עמוד השדרה (לכיוון מנח של לורדוזה מוגברת). סיטואציה זו במצבים מסוימים עלולה להגביר את העומס המכני על הגב התחתון.
  • עליה בעומס על הגב העליון – בנוסף לבטן שגדלה ולמשקל העובר, החזה גדל אף הוא ומוסיף משקל לחלק הקדמי של הגוף ש"רוצה" להטות את הגב העליון והכתפיים לפנים. כתוצאה מכך, גדל העומס על השרירים הזוקפים של הגב העליון (והתחתון) הנושאים בעומס בישיבה ובעמידה באופן קבוע, מה שעלול להוביל ללחץ מוגבר על הגב ולגרום לשרירים תפוסים או מתוחים וכן לעורר, להגביר או להפוך לכרוני את תחושת הכאב שכבר קיים, ואפילו להוביל לפציעות. מצב זה בדיוק יכול גם להוביל לכאבים בשרירי הצוואר ואף לגרום לכאבי ראש.

סטרס / לחץ – ההיריון הוא תקופה מרגשת מאין כמוה, אך היא עלולה להיות גם די מלחיצה. הלחץ משפיע על הגוף בדרכים שונות, לרבות: ריבוי שרירים תפוסים, האטת ההתאוששות מדלקות, נעילת לסתות, פגיעה באיכות השינה ועייפות מוגברת של השרירים.

דלקת בדרכי השתן – חשוב לשים לב כי לצד גורמים נוספים שפורטו כאן, כאבי גב תחתון בהיריון עלולים לנבוע גם מדלקת במערכת השתן, בכליות או מבעיות נוספות. אם מורגש כאב חריף מאוד, או כאב שנמשך יותר משבועיים ומלווה בחום, תחושת שריפה בשתן או דימום – מומלץ לפנות לרופא בהקדם.

an ounce of prevention"

"is worth a pound of cure

איך ניתן לטפל בכאב גב בהיריון?

בקליניקה ניתן דגש על ראייה הוליסטית בטיפול בכאבי גב, אך עוד לפני שלבי הטיפול חשוב לתת תשומת לב למספר גורמי אורחות חיים נפוצים שעלולים לספק הקלה ולעיתים מסוימים אפילו מניעה של כאבי גב בזמן היריון:

לבוש מתאים – היריון הוא זמן טוב במיוחד לוותר על נעלי עקב (שלמעשה תורמות להטיה נוספת של הגוף לפנים) ולנוע עם נעליים נוחות שלא יוסיפו עומסים מיותרים על הגב.

מנוחה מספקת – אם את סובלת מכאבים, נסי לישון על הצד – בעדיפות לצד שמאל, לשים כריות בין הרגליים ולהקפיד על תמיכה מתחת לבטן. כמו כן, מומלץ לישון בין 7 ל-8 שעות בכל לילה, בשעה מוקדמת (22:30 הינה שעה אופטימלית). במקרים שבהם זה לא מתאפשר, מומלץ לשלב במהלך היום גם שנת צהריים או אפילו לעשות הפסקות שינה קלות במהלך היום (Power naps).

אימוני חיזוק– חיזוק פונקציונלי של הגוף ושרירי היציבה לפני ההיריון ובמהלך ההיריון יכול להקל ולהפחית בצורה משמעותית את הסיכוי לכאבי גב בהריון ואת חומרתם. במידה ותבצעי אימוני כוח בזמן ההיריון ואם אין לך רקע ספורטיבי משמעותי, מומלץ לבצע אימונים המתרכזים בעיקר בסיבולת השריר.

אימון אירובי – אימונים כמו ריצה קלה, הליכה או שחייה יכולים גם הם להקל על הכאבים, אולם חשוב לזכור שכל פעילות גופנית באינטנסיביות גבוהה עלולה לגרום לעלייה בחום הגוף. מומלץ לשים לב שחום הגוף לא יעלה מעל 38 מעלות במהלך האימון על מנת להימנע מעומס מיותר על העובר. זאת מכיוון שחום גוף העובר הינו גבוה במעלה אחת מחום גוף האם ואפשרויות ויסות החום שלו ברחם מוגבלות ביחס אליה. לכן חשוב לזכור להפסיק להתאמן אם מרגישים עומס חום ולצנן את הגוף.

מתיחות– מתיחה של שרירים תפוסים עשויה להקל על הכאב, אך מומלץ להיזהר שלא לתת דגש רב מדי למתיחות ולא לנסות להביא את השרירים לקצה גבול היכולת של המתיחה בתקופת זו. זאת מכיוון שבתקופה זו ניכרת אצל האישה גמישות יתר של השרירים אך גם של רקמות החיבור התומכות במפרקים ולכן מתיחות יתר בשלב זה מעלות את הסיכון למצבים של פריקות ולפציעות.

תרגילי תנועתיות, נשימות והרפיה – תרגילים אלו נחשבים יעילים ביותר להפגת מתחים ולשמירה על בריאות הגוף לאורך זמן. מומלץ ואף הכרחי להיעזר במדריך בעל רקע בתרגול של נשים בהיריון ובשיפור היציבה.

החלפת המזרן במיטה – נוחות המזרן היא מטבע הדברים העדפה אינדיבידואלית, אך במקרים רבים מזרן שינה קשיח יכול לתת תמיכה טובה יותר בהיריון ולכן כדאי לבחון את החלפת המזרן בתקופה זו.

הרמה נכונה של חפצים – בזמן ההיריון ישנו משקל נוסף שמושך את הגוף לפנים ומורגשת עבודה מוגברת של זוקפי הגב שמשאירים אותו זקוף. שימוש בטכניקה של הרמה שלא מצריכה כפיפה מוגזמת של הגב תפחית מהעומסים הנוספים על זוקפי הגב. חשוב לפתח טכניקת הרמה נכונה גם כדי למנוע מצב של העברת עומסים מיותרים מהגב למפרקים אחרים.

תמיכה לגב בישיבה – מומלץ לשבת על כסאות או ספות עם תמיכה לגב ולהישען לאחור. בישיבה, ניתן גם להוסיף תמיכה נוספת לגב התחתון.

עיסוי – כדי להקל על הכאבים, ניתן לעסות את האזורים הכואבים – עדיף בעזרת בעל מקצוע מיומן ומנוסה בטיפול בנשים בהיריון.

העצות האלו יעזרו לך להשיג הקלה מסוימת בכאבים. עם זאת, חשוב לזכור שמטבע הדברים אלו הן המלצות כלליות וכל גוף עלול להגיב אליהן בצורה שונה. ההתאמה לאדם ולסיטואציה היא המפתח להפקת המיטב ביישום ההמלצות. לכן, במידה ואין הקלה מלאה או אפילו אם מורגשת החמרה, כדאי להיוועץ במומחה כדי למצוא את ההתאמה והאסטרטגיה הטיפולית האידאלית בעבורך.

טיפול טבעי בכאבי גב בהריון באמצעות הרפואה הסינית

כחלק מהטיפול בכאבי גב בהריון, נבחן בצורה רחבה והוליסטית את מגוון אפשרויות הטיפול, תוך התייחסות לכל השרשרת התנועתית והעומסים שמשפיעים על תחושת הכאב – לרבות שינויים ביציבה, עומס על הגב התחתון,  והגב העליון, התמודדות עם סטרס וניהול אורח חיים המתאים לכל שלב בהיריון.

לאחר האבחון, נתאים טיפול בדיקור לפי צורך ונגבש המלצות ספציפיות לפיתוח הרגלים חיוביים ובריאים יותר לשלב שבו את נמצאת בהיריון.

גישת הטיפול היא בטוחה ואינה כרוכה בסיכונים מיותרים או בכאב. הטיפול נעשה בסביבה נעימה ומתוך שאיפה להגיע לשורש הבעיה ולהחזיר את הגוף לתפקוד תקין במהירות האפשרית – ללא תלות בתרופות או בטיפולים אחרים.

עידן לוי הוא מטפל ברפואה סינית, מדריך יציבה וכושר בכיר העוסק בטיפול בכאב כרוני, פציעות אורתופדיות ובעיות תפקודיות באמצעות דיקור, שיקום תנועה ואורח חיים מתקן. הוא רכש ניסיון נרחב כאחראי על מחלקת הדיקור וכחבר צוות במספר מכוני פיזיותרפיה מובילים. הוא בוגר המגמה לרפואה סינית בקמפוס ברושים – אוניברסיטת תל אביב (לימודי חוץ). בנוסף, השלים עידן מסלול סטאז' קליני במרכז הרפואי אסף הרופא וכן לימודי המשך בתחום הטיפול בנשים בהיריון ולידה.

רוצה להקל על כאבי הגב? פני אלינו עוד היום להתאמת טיפול טבעי, יעיל ומיטיב שיהפוך את התקופה המרגשת בחייך גם לבריאה ונעימה יותר.

כאבי גב בהיריון: הדרך הטבעית להקל על הבעיה הנפוצה
5 (100%) 15 vote[s]

יש לך שאלה?

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

פנייתך התקבלה
נחזור אליך בהקדם!